2017. február 26., vasárnap

Katona József: Bánk bán

(Borzalmas, hogy az első könyv, amit idén elolvastam, az egy kötelezőolvasmány.)
Iszonyú nehezen vettem rá magam e dráma elolvasására. Heteken keresztül csak pihent a kanapémon, s végül a dolgozat előtt egy nappal fejeztem be, s kijelenthetem, hogy nem kedveltem ezt a könyvet. 
A legfőbb ok az, hogy - véleményem szerint - rendkívülien nehéz volt a nyelvezete. Volt, hogy többször is neki kellett fognom egy-egy oldalnak, mert elvesztem a mondatokban (s mivel nem kötötte le a figyelmem, gyakran elkalandoztam). A másik ok pedig maga a történet. Nem tetszett, nem érdekelt, nem volt izgalmas, nem volt szomorú, gyakorlatilag semmilyen érzelmet nem váltott ki belőlem, nem úgy, mint például A Pál utcai fiúk (a 3. könyv, melyen könnyeztem), vagy a Candide (amint volt, hogy sírva nevettem). Egyszerűen csak végigszenvedtem magam rajta és kész. 
Azonban a két negatívum mellett, van két pozitív dolog: az egyik hogy csupán 100 oldal, a másik pedig a Melinda szál. Na, mikor Melinda a színen volt, azt meglehetősen élveztem. Akkor éreztem, hogy történik is valami.
Nem hinném, hogy a sztorit vázolnom kellene, de ha véletlenül erre téved egy gimnazista, aki nem szadista (haha), annak röviden leírom: II. Endre idején játszódik a történet az 1200-as évek elején. A királynak el kell hagynia az országot egy időre, ezért Bánkra bízza azt. Mialatt Bánk járja Magyarországot,azt tapasztalja, hogy a magyarok nyomorúságban élnek. Majd megérkezik pár bán, akik figyelmeztetik Bánkot, hogy az ország és Melinda is veszélyben van, így hát visszatér. Ottó próbálja elcsábítani Melindát, sikertelenül. Azonban a következő alkalommal eléri a célját, ugyanis kap két fajta port Biberachtól (az egyik altató, a másik pedig bódító). Az altató testvérének, (a királynénak), Gertrudisnak adja, a másikat Melindának. Bánk fülébe jut, hogy Ottó és Melinda mit művelt, Melinda totálisan beleőrül tettébe. Időközben Gertrudis találkozik Bánkkal, aki számon kéri rajta, hogy mit tett az országgal. A vita addig fajul, mígnem Gertrudis tört ránt elő, s próbálja megölni Bánkot. Azonban a férfi kicsavarja kezéből, s végez a királynővel. Ottó pedig Biberachot öli meg, ugyanis a lovag azt mondja, hogy elmondja mindenkinek, amit Melindával tett. Kitudódik, hogy Bánk egy gyilkos, s ezért Endréhez kell fáradnia, akinek ítéletet kell hoznia. Közben Tiborc lép közbe, aki bejelenti, hogy Melinda meghalt, ugyanis Ottó felgyújtotta a házat, amiben tartózkodott. Bánk büntetés nélkül marad, hiszen nagyjából mindent elvesztett.

Pontszám: 4/10 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése